MOPED AM

1. Ansöka om körkortstillstånd på Trasportstyrelsens hemsida
www.transportstyrelsen.se (Eller kom till oss Johans Trafikskola på Östra storgatan
82), så hjälper vi er.

När ni fått tillstånd så kommer utbildningen bedrivas följande.

2. När ni skrivit in er och förälder intygat att ni har tillstånd för ta AM-körkort så
kommer vi boka in datum för 9 tim teoriundervisning inkl. raster (detta enligt
Transortstyrelsens krav för AM körkort).

3. Vi bokar in datum och tid för 4 timmars körning med moped.
Körningen kommer läggas
upp följande.
Manöverbana
Eleverna ska efter genomförd teorikurs få bekanta sig med mopeden. På vår
manöverbana går vi igenom mopedens olika delar och gör en säkerhetskontroll.
Eleven ska sen få lära sig att starta, stanna med fokus på balans och kontroll och uppmärksamhet. Manövrera mopeden i låg fart kring en bana med koner utan att i onödan sätta ner fötterna.

Efter låg fart ökar vi tempot och övar tekniken för styrning kring koner likt en
slalombana.
Eleven övar bromsteknik. Om något av hjulen låser sig ska du kunna häva låsningen.

Målet är att du ska kunna bromsa hårt och effektivt till stopp i 45 km/t.

Körning i trafik 1 – Inledande trafik/Mindre landsväg
Körs i ett villaområde och tyngd läggs på att du ska se dig för innan du startar och svänger i korsningar.

Du lär dig även hur du passerar rakt över en korsning med rätt
hastighet och med goda avsökningsrutiner. Här kommer vi även gå igenom trafikens
grundregler, (Huvudled, Högerregel, Utfartsregel och svängningsregel)

Körning i trafik 2 – Stadstrafik/Landsväg
Här kör vi i en mer stadslik miljö där eleven ska lära sig att anpassa sin fart till olika
risker som tex skymda korsningar, cykelbanor, mm. Du får lära dig hur och varför det är viktigt att placera mopeden rätt i olika situationer. Du kommer även att få köra i cirkulationsplatser, trafikljuskorsningar och öva körfältsbyten.
Större landsväg, här lär du dig hur viktig din hastighetsanpassning är i olika
situationer.

Läraren lägger upp lektionen så du kommer att få se riskfyllda situationer
i samband med felaktiga placeringar, hur du identifierar risker, och placerar dig på ett riskfritt sätt. Du kommer att få köra smal och krokig väg, stor landsväg, öva på att svänga av till höger och vänster.

AM körkort 8 timmar teori och fyra timmar praktik enligt transportstyrelsens bestämmelser.

Om du och din lärare anser att det inte räcker med 4 timmars körning för att uppnå en trafiksäker nivå så finns möjlighet att köpa till fler timmar.
Detta då till priset av 600 kr / tim.

Pris 5500:-